• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 3 mei 2018

6 tips voor SEO van afbeeldingen - verhoog je vindbaarheid

Zoekmachines analyseren niet alleen tekst. Ze analyseren ook afbeeldingen op sites. Het is dus belangrijk ook aandacht te besteden aan SEO voor afbeeldingen. Met afbeeldingen bedoel ik plaatjes, foto’s, grafiekjes, infographics en noem maar op. Hoe relevanter de afbeelding voor een bepaalde zoekterm, des te groter de kans is dat jouw afbeelding getoond wordt. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die enkel ‘op afbeeldingen zoeken’. Dus óók via deze route kunnen bezoekers jouw site vinden. In dit blog geef ik je 6 handige tips om SEO van jouw afbeeldingen te verbeteren.

1. Gebruik relevante afbeeldingen

Zorg ervoor dat de afbeelding die je gebruikt relevant is. De afbeelding moet de tekst ondersteunen. Dit klinkt natuurlijk heel logisch, maar je moet het wél even doen... Het is voor zowel de zoekmachine als je bezoeker heel verwarrend. Bedenk maar wanneer je ergens op klikt en je komt op iets totaal irrelevants uit.

Als je toch bezig bent met de relevantie, vergeet dan ook niet te controleren of je de afbeelding wel mag gebruiken in verband met copyrights. 

2. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen

Aantrekkelijke (en relevante) afbeeldingen zorgen voor een hoge CTR (click-through-ratio). Dat wil zeggen dat er veel mensen zijn die op je afbeeldingen klikken. In Google Afbeeldingen heeft de hoeveelheid clicks wel degelijk invloed op de positie van je afbeelding, dus vergelijk het maar met een etalage waarbij je bepaalt of je wel of niet de winkel binnenstapt.


Tip van Djuzz: maak gebruik van de alt-tag om je belangrijkste keyword in je alt-tag te plaatsen.

3. Gebruik een relevante bestandsnaam

Nog een keer het woord ‘relevant’. Jazeker. Ook in de bestandsnaam is relevantie belangrijk. Benut de bestandsnaam dan ook goed en gebruik hier het belangrijkste zoekwoord in. Deze gegevens worden ook gebruikt voor SEO en kunnen helpen bij het bepalen van de relevantie. Google kan immers geen afbeeldingen als afbeeldingen analyseren, maar heeft daar tekstuele hulp bij nodig. Vergeet de bestandsnaam dus niet eerst lokaal te wijzigen (op je eigen laptop) voor je de afbeelding upload naar je site.

Gebruik niet:   DSC20180501-1.jpeg
Gebruik wel:   SEO tips voor afbeeldingen.jpeg

4. Denk na over het bestandsformaat en houd het bestand klein

De bestandsgrootte is voor Google ook van belang. Google houdt van afbeeldingen die snel geladen worden, maar die ook niet te klein zijn. Niet te groot en niet te klein dus. Bovendien kun je voor Google beter gangbare bestandsformaten als jpeg en png gebruiken dan bijvoorbeeld eps of tiff.

5. Gebruik en optimaliseer de Alt-tag

De alt-tag is een alternatieve beschrijving van de afbeelding. In woorden. De alt-tag verschijnt in beeld wanneer een afbeelding niet correct geladen wordt door de browser. Deze beschrijving is in feite de vertaling van beeld naar tekst en is voor Google erg belangrijk. Met de alt-tag kan Google bepalen wat er op de afbeelding staat en of (en wanneer) deze relevant is.

Wat is een Alt-tag | Djuzz


Lees mijn blog met meer informatie over de alt-tag voor afbeeldingen

Val niet in herhaling. Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over het nut van captions (de onderschriften bij afbeeldingen) en de title tag voor SEO. De title tag of het title attribuut verschijnt in beeld als je met je muis over een afbeelding hovert. Je kunt er een uitgebreide beschrijving in kwijt of een call to action. Eigenlijk is dit ook wat je bij een onderschrift zou doen. Alleen staat het onderschrift standaard in beeld en niet alleen als mouse-over. Mocht je ervoor kiezen én een alt-tag én een title tag én een onderschrift te gebruiken: val dan vooral niet in herhaling en zorg voor lezervriendelijke beschrijvingen. Optimaliseer de alt-tag voor SEO.

Title-Tag of Title attribuut | Djuzz

6. Maak social sharing mogelijk

Door social sharing mogelijk te maken kunnen anderen eenvoudig jouw afbeeldingen delen op hun eigen social media. Denk aan Facebook, Twitter, Flickr en natuurlijk Pinterest. De zogeheten Pin-button is voor afbeeldingen onmisbaar. Zo kan men eenvoudig je afbeelding delen, waardoor jouw afbeelding als relevant en belangrijk wordt gevonden door Google. Op deze manier kun je autoriteit creëren en zul je beter scoren met je afbeelding.


Tip van Djuzz: gebruik altijd een logo op je afbeeldingen voor herkenbaarheid en tegen ‘pikken’.

Nu kun je aan de slag om de afbeeldingen op je site nuttig in te zetten!

 

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je site? Mail of bel Djuzz, dan help ik je graag.

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close